عسل مادر

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

گرده گل چیست؟

ترکیبات – خواص گرده گل:

گرده گل یکی از محصولات داخل کندو است که بیشتر کار آن را گیاهان انجام می دهند. زنبورها گردههای گلها را جمع آوری و در سلولهای شانها ذخیره می کنند.
زنبور عسل شش عدد پا دارد که جفت عقبی آنها دارای حفره‌هایی به نام سبد (کیسه گرده) می‌باشند. زنبور عسل گرده‌های گل را در آنها پر کرده و با خود به کندو حمل می‌کند (این سبدها در کارگران بزرگتر از نرها است)، سپس با سر خود آن گردهها را در سلولهای مومی فشار می دهد و مقداری عسل روی آن می ریزند تا هوا به داخل آن نرفته و فاسد نشود.
میزان پروتئین دانه‌های گرده، بیش از ۴۰ درصد بوده که در گونه‌های گیاهی متفاوت است. ترکیبات اسیدهای آمینه به صورت آزاد و یا ترکیب، قادر به تامین نیاز غذایی لاروهای زنبور‌عسل می‌باشند. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید.
هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول (پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید.
مقدار ویتامینهای موجود در عسل، بستگی به میزان گرده گلی دارد که توسط زنبوران عسل به آن افزوده میشود. البته منشاء ساختمانی عسل، ارتباطی با دانههای گرده ندارد و ممکن است بعضی مواقع گرده های ذخیره شده در کندو، به مقدار جزئی با عسل مخلوط شوند. عسل تصفیه نشده و عسل با موم (شان) از نظر ویتامینها، غنی است و تصفیه عسل، باعث کاهش ویتامینهای عسل می گردد.
البته بعضی افرد، ممکن است نسبت به دانه های گرده موجود درعسل حساسیت داشته باشند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی